Bli mer närvarande. Medveten. Hantera motgångar bättre. Öka uppmärksamhet & fokus.
Skapa balans & motståndskraft.
Yoga hjälper dig att öka din styrka och rörlighet, flexibilitet och uthållighet, både i kroppen och sinnet. Du lär dig hantera stress och kan rehabilitera och återhämta dig från skada eller sjukdom med hjälp av yoga.

Det enda du behöver är dig själv precis som du är.

Idag finns det många olika typer och stilar av yoga och kan uppfattas som allt från en tuff fysisk utmaning eller en skön stretch till en djup inre resa. Och det kanske kan vara både och, beroende på vad ditt syfte med yogan är?
Vill du bygga styrka? Bli rörligare? Lugnare? Mer närvarande? Klarare i sinnet? Minska smärta? Minska stressreaktioner? Landa i din inre kraft? Andas djupare? Stå på händer?
Yogan som praktik har otroligt många verkningsområden och det är dina behov som styr inriktningen.

Yoga bygger på gammal filosofi och ordet yoga betyder ”att förena”. Det som vanligtvis menas är att förena kroppen, sinnet och själen. Alltså att vara på samma ställe med kroppen och sinnet samtidigt, vara närvarande i det du gör och känna en samhörighet.
Genom att kombinera fysiska rörelser (asanas) med andetaget samt avslappning och meditation i olika former skapas utrymme för en ökad fysisk och psykisk hälsa. Utökad närvaro. Lugn. Motståndskraft.
När rörelse och andetag kombineras medvetet skapar vi en närvaro som kan upplevas som meditativ. Du ökar din kroppsmedvetenhet och kan upptäcka och bli medveten om olika saker, använder jag höger och vänster sida likadant? Kan jag ta riktigt djupa lugna andetag? Kanske andas jag för ytligt och snabbt till vardags? Springer jag ifrån något?

Med teknik, känsla och närvaro är målet är att du ska öka kunskapen om dig själv och din kropp. Olika typer av yoga kan kombineras med andra smarta rörelse- och träningsövningar, beroende på de behov och målsättningar du har.
Som osteopat och coach finns en djupare förståelse för kroppen och sinnet vilket alltid finns med oavsett vilken typ av yoga du praktiserar och om det sker privat eller i grupp.

PERSONLIG YOGA/TRÄNING:
5 ggr – 3500:-  10ggr – 6900:-

Bokning: info@elinfahlgren.se eller 0706-94 72 68

GRUPPKLASSER:
Mån 19:45 Yoga, STC Kungälv.
Tors 18:00 Hatha yoga, 19:00 Yin yoga & meditation, Hagabadet i Haga.
Fre 10:00 Hatha yoga, Hagabadet Älvstranden.

Fokus på dig, dina förutsättningar & dina behov

Grunden finns i hatha yoga med mycket inspiration från iyengaryoga samt funktionella inslag. Målet är att du ska yoga så som det gynnar dig och din kropp bäst. Utifrån dina förutsättningar. När vi står stadigare rent fysiskt i kroppen känner vi oss också mer närvarande och stadigare i sinnet.

Traditionella yogapositioner kan praktiseras statiskt eller flödande, lugnt eller kraftfullt. Fokus på vår hållningsmuskulatur finns som en röd tråd och yogapositioner kan flätas samman med posturala övningar som både skapar styrka, rörlighet och närvaro. Allt i kontakt med andetaget.

Både privat yoga och gruppklasser kan variera från stillsamma, stressreducerande, återhämtande, lugna och meditativa till mer dynamiska, svettiga och kraftfulla flöden. Ibland behöver vi svettas ut för att kunna vända inåt, ibland behöver vi göra tvärtom. Min passion är att du ska få kontakt med din kropp, ditt andetag, din närvaro. Landa i dig själv. Vad är din passion?

Boka din tid här.

Vill du att jag kommer till ert företag? Kontakta mig här.

Stanna upp. Andas. Landa.

Yin yoga är mycket tillåtande och enkel form av yoga där du får utrymme att vara, precis som du är. Utan krav. Med dig själv.

Yin yoga är baserad på golvnära positioner som tillåter avslappning & stillhet, samtidigt som vi kommer åt delar av kroppen som vi vanligtvis inte gör i all annan form av träning, exempelvis styrketräning, gruppträning, mer fysisk krävande yoga, bollsporter och dans. Yin yogan är ett fantastiskt komplement till detta, samt en viktig kontrast till dagens samhälle som präglas mycket av yang i form av nästintill konstant aktivitet, prestation, effektivitet, resultat, fullmatade scheman och stress.

Både yang & yin behövs för att skapa, och vara, i balans.
Yin yogan tillåter dig att få plats. Återhämta. Stärka.
När du vänder inåt och låter stress och spänningar släppa ges du också möjligheten att komma närmre dig själv och utforska djupare delar av dig själv. På ett enkelt sätt. I stillhet.

Precis som muskelfibrer bryts ned för att byggas upp och bli starkare när vi tränar annat, sker samma sak i kollagenfibrer i vår fascia. Du blir starkare, och mjukare. Mer närvarande.

Ge dig själv tid. Tid att leva. Tid för hållbar hälsa.
Boka här.

Förberedelse, lugn & styrka

Med hjälp av gravidyoga kan du skapa lugn och styrka under graviditeten, samtidigt som du kan förbereda dig både fysiskt och mentalt inför förlossningen, samt för tiden efter.

Yogan är speciellt utformad för dig som är gravid och är en lugn och metodisk form av yoga med skonsamma, stärkande och avlastande övningar. Passar både dig som aldrig har provat yoga förut, och dig som är van utövare.

Stort fokus läggs också på andning och andningstekniker, rörelser som förbereder kroppen inför förlossning samt avslappning. Med speciellt anpassad yoga för graviditet kan du tryggt bygga styrka och uthållighet samt lära dig hur du aktivt slappnar av, vilket kan hjälpa kroppen att snabbt återhämta sig och samla kraft, exempelvis under förlossning. Det spelar ingen roll om du aldrig har tränat förut eller är van att träna, du gör allt efter dina egna förutsättningar och vid behov, ex foglossning, finns individuella anpassningar.

Gravidyoga ger dig lugn, styrka och närvaro under en ganska omvälvande period i livet. Den ger dig också möjlighet att knyta an till bebisen på ett fint sätt redan i magen. 

Boka här. Välkommen. 

Elin har det lilla extra som yogalärare som hjälper mig att finna den rätta känslan i kroppen och få ut maximalt av min praktik. Kanske beror det på att hon har så stor kunskap om kroppens anatomi tack vare sitt andra yrke som osteopat. Jag upplever att genom hennes vägledning och mikrokorrigering av mina positioner kommer jag även åt de små musklerna som gör skillnad för min yogapraktik.
Elins pass är både tekniskt avancerade, lekfulla, utmanande och ger mental vägledning. Hon ger så mycket instruktioner så att varje position/rörelse passar för både oerfaren som van yogi. Jag brukar gå från hennes pass med en varm känsla i kroppen och allt som oftast har hon gett mig en mental tankeställare.
Finns Elins yogapass på schemat är det dom jag väljer.
/Ida Svenson